Konceptudvikling (Foto: alive.dk)

Konceptudvikling (Foto: alive.dk)

Konceptudvikling er en iterativ proces, som er betydningsfuld, når der tales om innovation, forretning og udvikling af nye tiltag. Det er en længere proces, hvor der tænkes i alt, lige fra idégenerering, produktbeskrivelse, fysisk udformning, udvikling af mediestrategi og endelig lancering. Essensen i konceptudvikling er, at analysere alle de væsentlige områder i idégenereringsfasen og samle det til et fælles koncept, der giver mening for både afsender og modtager.

Processuelt forløb

Eftersom at konceptudvikling er en relativ udefinerbar størrelse, er det nødvendigt, at arbejde ud fra en strategi eller metodeproces, som danner afsæt i de brugere, som konceptet vedrører. Der findes ikke en fast analysemodel eller metode i forbindelse med konceptudvikling, eftersom udviklingsprocessen varierer, alt efter hvilken branche, virksomhed eller produkt der er tale om. Dog er der et fælles udgangspunkt, som hedder ”indsigt, idéudvikling og implementering”. Uden indsigt i brugerne, kan der ikke udvikles et løsningsbaseret koncept.

Konceptudviklingens store hat

Som tidligere nævnt, er konceptudvikling et bredt område, som indeholder mange aspekter og nuancer. Et af de områder, som har fået større og større betydning er e-konceptudvikling, hvilket er baseret på idéen om digitale koncepter. Som medieudviklingen peger hen imod, får brugere mere og mere indflydelse på medier og kommunikation, og det er derfor fundamentalt, at udarbejde koncepter, som kan tilpasses til de digitale platforme, som understøtter virksomhedens aktivitet og brugernes behov.

Mediebureauets rolle

Langt hen af vejen er konceptudvikling en fast del af opgaverne på et mediebureau. De skal være i stand til at udvikle spændende koncepter, men samtidig holde overblikket i eksekveringen på flere kanaler. Det er ingen nem opgave, og det kræver erfaring, viden og stærke kompetencer.

Få et bud på konceptudvikling fra et mediebureau her!

Share

About the Author


Comments are closed.