Visitkort (billede: Flickr.com)

Visitkort er et af de elementer, der potentielt kan være med til at flytte bjerge. En lang række parametre spiller ind, når du forsøger at “erobre” nye kunder, interessenter, osv. Og en del af det samlede billede ligger også i de små detaljer – herunder dit visitkort.

Et visitkort er i sig selv bare et lille “nødvendigt” værktøj i dagligdagen for mange forretningsfolk. Og så er den ikke længere! Eller er den? Mange fokuserer primært på den praktiske del af visitkortet og glemmer, at det potentielt kan være afgørende, hvordan visitkortet ser ud, føles og i det hele taget spiller sammen med din eller virksomhedens øvrige identitet. Der kan med andre ord være stor værdi at hente – og vejen til et professionelt / effektfuldt visitkort er bestemt overkommelig. Her får du tre hurtige tips!

1) Professionelt design af visitkort, logo, mm.

Der findes et hav af services, hvor du selv kan “designe” dit nye visitkort på nettet. De er billige, og ja – du kommer hurtigt i mål. Spørgsmålet er bare, om du overvurderer dine egne evner som designer? En professionel grafisk designer vil ikke blot have styr på de grafiske værktøjer / det grafiske håndværk – men man vil typisk også have en helt anden og mere grundig tilgang til samspillet med din øvrige visuelle identitet. Design af visitkort er typisk til at komme i nærheden af, og de fleste bureauer kan også hjælpe med tryk og levering.

2) Tænk “ud af boksen”

I din sparring med den professionelle designer bør I diskutere, om visitkortet skal være helt traditionelt og “konservativt”. Dvs. den typiske kreditkort-størrelse, hvidt papir, et logo og dine kontaktoplysninger. For der kan være spændende effekter at hente i selve visitkortets format, farve, mm. Har du overvejet om, dit visitkort skal have runde hjørner, om det skal være kvadratisk eller rundt, om det skal være en mini-folder i kreditkort-størrelse, om det skal være lavet af metal, osv.? Pointen er her, at der er plads til kreativ tænkning – også når det gælder formatet på et visitkort.

3) Gode materialer = seriøst visitkort

Det sidste tip kan virke banalt – men ikke desto mindre er der mange, der glemmer at prioritere noget af det mest grundlæggende, nemlig materiale-kvaliteten. Der kan ligge en pointe i at vælge forskellige papirs-tykkelser, men grundlæggende bør man ikke spare de sidste få kroner hér. En lille detalje som papir-tykkelsen kan være med til at fremhæve din seriøsitet! Derudover må du ikke glemme, at dine visitkort skal med dig rundt i verden – “on the road”. De kan derfor meget let lide “inderlomme-døden”, hvis kvaliteten ikke er i orden.

Rigtig go’ fornøjelsen med jagten på dit nye visitkort!

Share

Category: Kommunikation

About the Author


Comments are closed.