Organisationskultur (foto: hansentoft.dk)

Organisationskultur (foto: hansentoft.dk)

Det er enormt vigtigt, at man trives på sin arbejdsplads. Det kan være svært at sætte en finger på, hvad præcis det er der gør, om man trives eller ej.

Der er nemlig en masse forskellige faktorer på spil, som man ikke selv er herre over. Naturligvis er det afgørende, at man har nogle søde og rare kolleger. Nogle folk man kommer godt ud af det med, og nogle folk man kan relatere til og nyder at omgås. Det er helt centralt for, at man kan lide at gå på arbejde.

En arbejdsdag bliver meget sjovere og nemmere, hvis man arbejder med nogle folk, man kommer godt ud af det med, og det bliver samtidig meget nemmere at komme op om morgenen også. Der er imidlertid også en masse andre ydre omstændigheder, som man ikke selv i samme omfang kan påvirke. Det er nemlig ligeså vigtigt, at der er en god kultur internt alle ansatte imellem på arbejdspladsen. Hvis der er en god organisationskultur, er det meget nemmere at opnå sine resultater og trives med sit arbejde. Hvis der omvendt hersker en dårlig kultur, smitter det meget hurtigt af på nyankomne, og så bliver de også selv ufrivilligt bærere af den negative kultur.

En god organisationskultur kan ses på bundlinjen

Det er ikke til at tage fejl af, hvor vigtigt en god kultur i organisationen er. Det er sågar så vigtigt, at man kan se det på bundlinjen, hvis der er en sund og god kultur. Omvendt smitter det også af på resultaterne, hvis man har en dårlig og negativ kultur. Mange tror, at det hele handler om tørre tal og kynisme, hvis man vil klare sig godt i erhvervslivet – men her tager man fejl. Det er lige så vigtigt for resultatet, at skabe sunde og positive rammer at arbejde under.

 

Se mulighederne med organisationskultur hos Hansen Toft

Share

Category: Organisation

About the Author


Comments are closed.