SEO (Foto: seforum.net)

SEO (Foto: seforum.net)

Søgemaskineoptimering er blevet en fast del af mange virksomheders budget på markedsføring. De færreste virksomheder laver det selv, da det er en ganske svær disciplin og kræver en ekspert. Derfor køber mange ydelsen ude af huset, hvilket også kan være en rigtig god løsning, hvis man finder nogle dygtige samarbejdspartnere.

God søgemaskineoptimering starter med en god søgeordsanalyse. Man er nødt til at kigge på markedet, konkurrenterne, potentialet osv., da man ellers kan ramme ved siden af, og dermed bruge en masse tid og penge forkert. Det er altafgørende, at man får et overblik over hvad brugerne søger efter, så man kan målrette indsatsen.

Hovedet og halen

Mange arbejder med et princip, baseret på mange undersøgelser, som siger, at 80% af al trafikken til et website kommer fra 20% af søgeordene. Dette er også kaldet hovedet (the head), da det står for den primære trafik. Samtidig er det modsatte tilfældet, altså de resterende 80% af søgeordene står for 20% af trafikken, også kaldet halen (the longtail).

Det er vigtigt, at tage højde for dette i sin søgeordsanalyse og potentialebetragtning. Afhængig af marked, konkurrence og nuværende markedsposition, er det tit den bedste løsning at fokusere både på hoved og hale. Altså, vil man op og have rigtig meget trafik, er man nødt til at have hovedet med. Omvendt er halen ofte mere specifik og konverteringsraterne kan være højere.

Klik her for at læse mere om søgemaskineoptimering!

Share

About the Author


Comments are closed.