En kommunikationsstrategi skal beskrive hvordan virksomheden kommunikerer indadtil og udadtil (foto resonans-kommunikation.dk)

En kommunikationsstrategi skal beskrive hvordan virksomheden kommunikerer indadtil og udadtil (foto resonans-kommunikation.dk)

I dag er en virksomhed konstant eksponeret for omverdenen. Det skyldes udbredelsen moderne medier, som gør, at nyheder kan løbe lande og hele verden rundt på få timer. Virksomhedskommunikation i et eksternt perspektiv har derfor forandret sig en hel del, og derfor har mange virksomheder behov for at få deres kommunikationsstrategi opdateret. Hvis ikke man er villig til at gøre den forandring, så kan det få fatale konsekvenser for virksomheds brand og dermed også dens økonomi på sigt.

Det kan også være, at en virksomhed slet ikke har en kommunikationsstrategi. Mange virksomhedsledere nøjes med at formulere nogle værdier eller normer, som alle i virksomheden skal leve op til, men det er så også dét. Konsekvensen af dét kan være, at kunder og interessenter har svært ved at finde ud af, hvad virksomheden vil. Med tiden kan det føre til, at de ikke er loyale overfor firmaets produkter eller ydelser, hvilket naturligvis er noget, som man ønsker, at de skal være.

 

Hvem kan udforme en god kommunikationsstrategi?

En kommunikationsstrategi skal i virkeligheden være langt mere konkret, end de fleste gør den til. Den skal beskrive, hvordan virksomheden kommunikerer indadtil og udadtil. En kommunikationsstrategi skaber konsensus og enhed, og det fører til en mere harmonisk virksomhed i det lange løb, hvilket også vil kunne ses udefra. Man skal dog forstå, at arbejdet med at udfærdige en kommunikationsstrategi er noget, som kræver professionelle kompetencer.

Det er de færreste i et firma, der har forudsætningerne for at arbejde med kommunikation, da det er et helt fag for sig selv. Der er ikke mange uddannelser i Danmark, der udelukkende retter mod kommunikation, og derfor er det enten noget, som man lærer gennem mange års erhvervserfaring, eller også har man uddannet sig i det. Et mediebureau eller et reklamebureau vil have ansatte, der har forstand på kommunikation i sin reneste form, og derfor vil det være fornuftigt at søge vejledning og konkret arbejde i forbindelse med kommunikationsstrategi hos et sådant firma.

Søger du hjælp til en kommunikationsstrategi? Så se her

Share

Category: Kommunikation

About the Author


Comments are closed.